کمک فنرها به عنوان یکی از اجزای کلیدی در سیستم تعلیق خودروها و بسیاری از دستگاههای دیگر، نقش مهمی در کاهش نوسانات و ارتعاشات ایفا میکنند. با توجه به نیازهای مختلف و شرایط متفاوت کاری، انواع مختلفی از کمک فنرها طراحی و تولید شدهاند. هر نوع کمک فنر ویژگیهای خاص خود را دارد و برای استفاده در شرایط خاصی بهینه شده است. در این مقاله به بررسی انواع کمک فنرها و کاربردهای هر یک میپردازیم.
کمک فنر هیدرولیک
کمک فنر هیدرولیک، که به عنوان یکی از رایجترین انواع کمک فنر شناخته میشود، از مایع هیدرولیک برای جذب و کنترل نوسانات استفاده میکند. این کمک فنرها دارای سیلندری هستند که مایع هیدرولیک در آن جریان دارد و حرکت پیستون در این سیلندر باعث جذب ضربات و ارتعاشات میشود.
ویژگیها و مزایا
- ساختار ساده: طراحی این کمک فنر ساده و قابل اعتماد است.
- هزینه پایینتر: نسبت به برخی از انواع پیشرفتهتر، کمک فنرهای هیدرولیک ارزانتر هستند.
- کاربرد در خودروهای عادی: این نوع کمک فنرها در بیشتر خودروهای سواری و وسایل نقلیه استاندارد استفاده میشوند.
معایب
- کاهش کارایی در شرایط سخت: در شرایط رانندگی سخت مانند مسابقات یا مسیرهای ناهموار، کارایی این نوع کمک فنر کاهش مییابد.
- حساسیت به دما: عملکرد آنها تحت تاثیر دما قرار میگیرد، و در هوای بسیار گرم یا سرد ممکن است به درستی کار نکنند.
کمک فنر گازی
کمک فنرهای گازی یا “هیدروگازی” بهبود یافتهای از کمک فنرهای هیدرولیک هستند که علاوه بر مایع هیدرولیک، از گاز فشرده (معمولاً نیتروژن) نیز برای کاهش نوسانات استفاده میکنند. این ترکیب مایع و گاز باعث میشود عملکرد آنها در شرایط مختلف بهبود یابد.
ویژگیها و مزایا
- کنترل بهتر نوسانات: به دلیل استفاده از گاز، این کمک فنرها نوسانات را به شکل دقیقتری کنترل میکنند.
- عملکرد پایدارتر: عملکرد آنها تحت تاثیر دما قرار نمیگیرد و در شرایط سختتر نیز به خوبی کار میکنند.
- کاربرد در خودروهای اسپرت و آفرود: این نوع کمک فنر بیشتر در خودروهایی که نیاز به کنترل و پایداری بیشتری دارند، مانند خودروهای اسپرت و آفرود، استفاده میشود.
معایب
- هزینه بالاتر: کمک فنرهای گازی به دلیل تکنولوژی پیشرفتهتر، معمولاً گرانتر از کمک فنرهای هیدرولیک هستند.
- سختتر بودن: این نوع کمک فنرها ممکن است سواری سختتری نسبت به مدلهای هیدرولیک ایجاد کنند.
کمک فنر بادی
کمک فنر بادی یکی از انواع پیشرفتهتر کمک فنرها است که به جای مایع یا گاز، از فشار هوا برای جذب ضربات و نوسانات استفاده میکند. این کمک فنرها بیشتر در خودروهای لوکس یا خودروهایی که نیاز به تنظیم ارتفاع دارند، دیده میشوند.
ویژگیها و مزایا
- تنظیم ارتفاع خودرو: کمک فنرهای بادی به راننده اجازه میدهند ارتفاع خودرو را بر اساس شرایط رانندگی تغییر دهند. برای مثال، در جادههای ناهموار میتوان ارتفاع خودرو را افزایش داد تا از آسیب به خودرو جلوگیری شود.
- سفر نرمتر: این کمک فنرها تجربه رانندگی بسیار نرمتری را ارائه میدهند.
- کاربرد در خودروهای لوکس: خودروهای لوکسی مانند مرسدس بنز و لندروور از این نوع کمک فنر استفاده میکنند.
معایب
- هزینه بالا: این کمک فنرها به دلیل تکنولوژی پیچیده و قابلیتهای پیشرفته، گرانتر از سایر انواع کمک فنر هستند.
- نیاز به تعمیرات مداوم: سیستم بادی ممکن است به مرور زمان دچار نشتی شود و نیاز به تعمیرات بیشتری نسبت به سایر انواع کمک فنر دارد.
کمک فنر مغناطیسی (مگنتورئولوژیک)
این نوع کمک فنر از جدیدترین تکنولوژیها بهره میبرد. در کمک فنرهای مغناطیسی، از یک سیال ویژه استفاده میشود که ویسکوزیته آن با تغییر میدان مغناطیسی قابل تنظیم است. این کمک فنرها امکان تنظیم سریع و دقیق نرمی یا سختی کمک فنر را فراهم میکنند.
ویژگیها و مزایا
- تنظیم خودکار: این کمک فنر میتواند به طور خودکار با توجه به شرایط جاده، میزان سختی یا نرمی خود را تنظیم کند.
- عملکرد بسیار دقیق: این نوع کمک فنر در خودروهای پیشرفته و لوکس که نیاز به کنترل دقیقتر سیستم تعلیق دارند، کاربرد دارد.
- سرعت واکنش بالا: این کمک فنر به سرعت به تغییرات جاده و شرایط رانندگی واکنش نشان میدهد.
معایب
- هزینه بسیار بالا: این نوع کمک فنر به دلیل تکنولوژی پیشرفتهاش بسیار گران است.
- نیاز به سیستم الکترونیکی: کمک فنرهای مغناطیسی نیاز به سیستمهای الکترونیکی پیشرفته برای کنترل و تنظیم دارند.
کمک فنرهای روغنی تکلولهای و دولولهای
کمک فنرهای روغنی به دو نوع تکلولهای و دولولهای تقسیم میشوند. در نوع تکلولهای، مایع هیدرولیک و گاز در یک لوله قرار میگیرند، اما در نوع دولولهای، دو لوله مجزا برای مایع و گاز وجود دارد.
کمک فنر تکلولهای
- مزایا: عملکرد بهتر در شرایط رانندگی سخت و مسابقات.
- معایب: حساسیت بیشتر به خرابی در اثر ضربات شدید.
کمک فنر دولولهای
- مزایا: ساختار مقاومتر و قابلیت تحمل ضربات بیشتر.
- معایب: کمی سنگینتر و حجیمتر از نوع تکلولهای.
نتیجهگیری
کمک فنرها یکی از اجزای حیاتی در سیستم تعلیق خودروها و سایر تجهیزات مکانیکی هستند. انواع مختلفی از کمک فنرها برای نیازهای مختلف طراحی شدهاند. کمک فنرهای هیدرولیک برای استفاده عمومی و اقتصادی مناسب هستند، در حالی که کمک فنرهای گازی و بادی برای شرایط سختتر و خودروهای اسپرت و لوکس به کار میروند. انتخاب صحیح کمک فنر بستگی به نوع خودرو، شرایط رانندگی و نیازهای خاص شما دارد.
کدام نوع کمک فنر برای خودروهای اسپرت مناسب است؟
کمک فنرهای گازی به دلیل کنترل دقیقتر نوسانات و پایداری بیشتر، برای خودروهای اسپرت مناسب هستند.
آیا کمک فنرهای بادی قابل تنظیم هستند؟
بله، کمک فنرهای بادی قابلیت تنظیم ارتفاع و نرمی یا سختی سیستم تعلیق را دارند و معمولاً در خودروهای لوکس استفاده میشوند.
کمک فنر هیدرولیک چه معایبی دارد؟
کمک فنرهای هیدرولیک در شرایط دمایی بالا یا پایین ممکن است کارایی خود را از دست بدهند و در شرایط سخت رانندگی عملکرد کمتری نسبت به کمک فنرهای گازی دارند.
آیا کمک فنرهای مغناطیسی ارزش خرید دارند؟
اگر به دنبال کنترل دقیقتر و راحتی بیشتر در رانندگی هستید و هزینه بالای آنها برایتان مشکلی ایجاد نمیکند، کمک فنرهای مغناطیسی انتخاب مناسبی خواهند بود.
هر چند وقت یکبار باید کمک فنرها را تعویض کرد؟
بسته به نوع کمک فنر و شرایط رانندگی، معمولاً هر ۵۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر باید کمک فنرها بررسی و در صورت نیاز تعویض شوند.